15 marca 2021 09:42 | Aktualności
W tym roku Publiczna Szkoła Podstawowa w Blinowie przystąpiła do konkursu w ramach IV Edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego organizowanego przez Fundację Banku Ochrony Środowiska. Celem projektu jest poznanie sadowniczego dziedzictwa polskich ziem i restytucji starych odmian drzew w formie szkolnego mini sadu składającego się z co najmniej 5 drzew sadzonych swobodnie na ogólnodostępnym terenie. Tegoroczna edycja dotyczy naturalnych odmian czereśni.
Naszą szkołę reprezentuje Zespół Słodko-Kwaśni. Zespół tworzą uczniowie klasy IV: Julia Kiszka, Sandra Obydź, Wojciech Koza, Radosław Wcisło, Igor Wereski, Wilip Wiechnik i uczennica klasy VI Emilia Mróz. Opiekunami Zespołu są panie Monika Biżek i Monika Lewandowska.
Zadaniem Zespołu jest:
- zdobywanie wiedzy na temat starych odmian drzew owocowych,
- szeroka promocja tej wiedzy wśród uczniów naszej szkoły oraz społeczności szkolnej,
- założenie mini sadu na terenie szkoły złożonego z tradycyjnych odmian drzew sadowniczych sadzonych w sposób naturalny.
Wszyscy z wielkim zaangażowaniem włączyli się w pracę nad projektem. Każdy z nas miał przydzielone zadania. Sporym utrudnieniem okazała się niemożność stałych kontaktów w szkole, ale wszelkie nasze propozycje, przemyślenia i informacje wymienialiśmy poprzez platformę MS Teams, gdzie panie założyły zespół o nazwie Tradycyjny Sad – „Słodko-Kwaśni”. Poza tym komunikowaliśmy się na forum strony Tradycyjny Sad. Tak oto przedstawiały się nasze działania:
- Pierwszym naszym zadaniem było wymyślenie nazwy i logo Zespołu. W tym zadaniu chłopcy byli bezcenni stąd też zostali naszymi technikami i grafikami.
- Kolejnym zadaniem było poszerzenie wiedzy na temat tradycyjnej uprawy drzew owocowych. Najpierw panie opiekunki przeprowadziły zajęcia zdalne na temat "Znaczenia restytucji starych odmian drzew owocowych" dla naszego Zespołu. Potem te zajęcia odbyły sie poprzez Ms Teams W klasie V, VI, VII i VIII. W szkole natomiast Panie przeprowadziły zajęcia dla przedszkolaków i klas I-III. My również samodzielnie poszerzaliśmy tą wiedzę. Tutaj bezceny okazał się poradnik "Od laika do sadownika", a także materiały opublikowane na stronie Tradycyjny Sad. Znaleźliśmy także wiele innych bardzo pomocnych stron, do których linki podane będą poniżej.
- Na naszym terenie nie ma wielu sadów drzew owocowych, ale kolejnym zadaniem Słodko -Kwaśnych było znalezienie takiego właśnie sadu. Zgodnie z powiedzeniem "Kto szuka ten znajdzie" Sandra Obydź - lider zespołu, znalazła taki sad na działce należącej do swojego dziadka. Właściciel 60-cio letniego sadu pan Jan Sulowski - emerytowany nauczyciel został naszym ekspertem w dziedzinie naturalnej uprawy czereśni, a przy okazji opowiedział nam tradycjach sadowniczych na terenie naszej szkoły. Tradycje te sięgają przełomu XIX i XX wieku, kiedy to na terenie naszej szkoły był dwór folwarczny. Lipy ("Lipki"), jabłonie oraz inne drzewa parkowe na terenie szkoły, wokół boiska szkolonego, gdzie często spędzamy czas, zostały posadzone na polecenie dziedzica Kończyńskiego na początku XX wieku.
- Dyrektor naszej szkoły Pani Ilona Stolarz również pomogła nam znaleźć specjalistę i zorganizować spotkanie na terenie szkoły. Był nim pan inż. Michał Kosikowski - Zastępca Nadleśniczego w Nadleśnictwie Kraśnik i Przewodniczący Rady Gminy Szastarka. Pan Michał wytłumaczył nam znaczenie położenia terenu w uprawie drzew, pomógł wybrać miejsce na naszą Aleję Czereśniową oraz przeprowadzić badanie gleby w wyznaczonym miejscu. Opowiedział nam o sposobach naturalnego nawożenia gleby i znaczeniu roślin rosnących w sąsiedztwie sadu. Panu Michałowi bardzo spodobała się idea projektu i nasza inicjatywa, a to było dla nas dodatkową motywacją do działania.
- Teraz mogliśmy przystąpić do sporządzania planu sadu. Nasza Aleja Czereśniowa położona będzie po północno-wschodniej stronie budynku szkoły. Jest to miejsce nasłonecznione, odsłonięte od południa, osłoną od północny i wschodu będą drzewa parkowe. Musieliśmy także zdecydować, jakie odmiany posadzimy. Tu zwróciliśmy się do naszych ekspertów: pana Jana Sulowskiego oraz pana Michała Kosikowskiego, którzy pomogli nam podjąć decyzje. Będą to: Regina, Burlat i Drogana Żółta. Z pomocą pań opiekunek zrobiłyśmy także kosztorys założenia sadu. Zamierzamy także posadzić rośliny sprzyjające naturalnej uprawie, przyciągające organizmy pożyteczne i odstraszające szkodniki. Będzie to czosnek, aksamitka i lawenda.
- Na koniec przystąpiliśmy do tworzenia Księgi Sadu. Dziewczyny, miały za zadanie opracowanie projektu okładki i zapisanie najważniejszych informacji.
- Wszyscy pracowaliśmy nad prezentacją, dziewczyny redagowały tekst, chłopaki skupili się na wyszukiwaniu informacji i graficznej stronie pracy. Z pomocą naszych opiekunek, udało się. Z efektów naszej pracy byliśmy bardzo zadowoleni.
- Promotorka Słodko-Kwaśnych i przewodnicząca Samorządu Szkolnego Emilia Mróz rozpoczęła promocję projektu wśród uczniów w szkole. Przygotowała gazetkę na szkolnym korytarzu i przedstawiła prezentację na apelu zorganizowanym dla przedszkolaków i uczniów I-III. Teraz można promować projekt wśród społeczności lokalnej.
- Nasze działania opisaliśmy i zamieściliśmy na stronie internetowej szkoły: http://szkolablinow.superszkolna.pl oraz na nowo utworzonym profilu społecznościowym szkoły Facebook.
- Przed nami ostatnie zadanie I etapu konkursu - raporty.
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia prezentacji i galerii zdjęć. Miłośnikom sadownictwa proponujemy również odwiedzenie poniższych stron internetowych:
https://www.tradycyjnysad.pl/index.php?m=por
https://www.sad24.pl/
https://www.sadnet.pl/
https://www.sadownictwo.com.pl/
https://twojesady.pl/7
https://www.podkarpackiesady.pl/16
http://www.sekowscy.com/product/95/justyna
https://twojesady.pl/7
https://www.agro.bayer.com.pl/uprawy/sady/czeresnia
http://www.sady